ANNONS

M-handel och Surfplattornas intåg

M-handel och Surfplattornas intåg
ANNONS

Nu var det uppe på tapeten igen det här med m-handel. E-butik meddelar att de har släppt en standardiserad plattform för mobil ehandel. Tanken är givetvis att man ska spara pengar då deras system inte kräver någon speciallösning för att komma igång med m-handeln.

– Mobil e-handel är ganska ”hajpat” just nu, det pratas mycket om det i branschen, säger Daniel Lindström, försäljningschef på E-butik i Norden.

På frågan om vi kommer se en explosionsartat ökning av mobil ehandel, som vi har sett med den "normala" ehandeln, har Daniel något ännu smartare att säga:

– Jag tror faktiskt inte att det kommer att bli så. Varje kanal kommer snarare att hitta sin plats. Det kommer sannolikt att vara få som köper en ny storbilds-tv för 25 000 kronor från mobilen. Den mobila e-handeln kommer däremot på sikt att ta en andel av den totala e-handeln och bli starkare inom vissa speciella branscher.

Daniel påpekar också att det som skiljer den vanliga ehandeln och den mobila ehandeln är fokus på enkelhet. Det måste vara avskalat, simplifierat och färre steg på en mobiltelefon. Detta är något som tidningen Market även trycker på när de pratar om Less is more i m-handeln.

Surfplattorna tar över

Frågan är hur de nya surfplattorna kommer påverka m-handeln. Bill Siwicki på Mobile Commerce berättar om sin upplevelse med att shoppa med Apples iPad. Han hade först tänkt sig att surfplattorna inte skulle påverka ehandeln speciellt mycket då det i princip är som att surfa med en dator. När han fått tag på en iPad, och använt den ett tag, ändrade han dock uppfattning. Numera tror han att den absolut kommer påverka ehandelslandskapet och kanske främst m-handeln. Att surfa och shoppa på en iPad ger en helt annan upplevelse och helt andra möjligheter för ehandlare att exponera sina produkter och butiker.

Vi undrar vad som kommer hända framöver med m-handeln. För de som inte hänger med kommer marknaden för surfplattor att explodera detta år. Alla stora elektronikföretag har en eller flera plattor som kommer ut på marknaden. Apple kommer med en uppdaterad iPad som enligt rykten kan ha en exceptionellt högupplöst skärm. Frågan är hur denna teknikrevolution kommer påverka den mobila ehandeln.

I början av m-handeln handlade det mycket om att skapa en "App", främst till iPhone. Nu när iPhone-hypen lagt sig lite inser nog de flesta att de vill skapa en m-handelstjänst som fungerar i de flesta smarta mobiler, en mobil sajt helt enkelt. Detta år kommer förmodligen bli surfplattornas år. Frågan är om historien kommer upprepa sig. Att många skapar en App till iPad som nu är den mest populära plattan. Frågan är dock vad som händer sen. Kommer det skapas mobila sajter just för surfplattor eller kommer både mobiltelfoner och surfplattor få se en unifierad m-handelsupplevelse? Det ska nämnas att Apple det senaste kvartalet sålde 7,3 miljoner iPads medans de bara sålde 4 miljoner "vanliga" datorer.

Vad som än händer kan vi nog fastslå att m-handelsbegreppet blir mindre hajp och mer verklighet när surfplattorna infinner sig i detta segment. Ännu viktigare är förmodligen det faktum att m-handeln då blir något vi ehandlare måste ha i åtanke.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se