ANNONS

Månadsprenumerationen för ett månatligt behov

Månadsprenumerationen för ett månatligt behov

Nischade prenumerationstjänster blir allt vanligare. Senaste skriket i USA verkar vara att prenumerera på tamponger, och många vill ha sin del av miljardindustrin som tamponger faktiskt är. En av tjänsterna är HelloFlo som ser till att kvinnor aldrig står utan nödvändiga förnödenheter.

ANNONS

HelloFlos affärsmodell är väldigt simpel och innehåller bara en typ av produkt, från två olika leverantörer. Anledningen till att Naama Bloom kom att starta tjänsten berodde på att hon aldrig var riktigt nöjd med hur tamponger säljs i butiken.

– Av någon anledning, är det något som driver mig till vansinne. Först och främst är produktens förpackning fel, om du behöver nattamponger måste du köpa en hel låda som kommer att räcka hela året. Det verkade så enkelt att bara skapa ett multipack som faktiskt vore vettigt i stället, säger Naama Bloom.

Till sist bestämde hon sig för att göra något åt saken och lanserade HelloFlo, en månatlig prenumerationstjänst för tamponger. Och vad kan vara mer passande än ett månadsabonnemang för ett månatlig behov?

– I grund och botten sa varenda kvinna jag pratade med, åh herregud, det är så jävla briljant. Ingen njuter av upplevelsen av att köpa tamponger, säger Bloom.

Prenumerationerna blir allt fler

På HelloFlo kan man enkelt välja mellan tre olika prenumerationsvarianter beroende efter behov, och ange när i månaden man behöver sitt paket. Sedan dras pengarna automatiskt från prenumerantens konto när det hamnar i postgången.

Nischade prenumerationstjänster har blivit stort, särskilt i det stora landet i väst. Där kan man idag prenumerera på allt från kosmetika och skor till kondomer och rakblad. Vi har tidigare skrivit om Dollar Shave Club som redan första veckan knöt till sig 17 000 prenumeranter.

Fenomenet sprider sig

Även på tampongmarknaden har det börjat flyta på. Och Naama Bloom har mer än en handfull konkurrenter att tampas med. Och att det finns så många prenumerationstjänster för tamponger helt plötsligt verkar ha sin förklaring. Även om vissa inte verkar se den med en gång.

– Det har varit en hel del män som frågat vad jag mer ska sälja, som om hälften av världens befolkning som har mens en gång i månaden är inte en tillräckligt stor marknad. Det finns män som inte tror att marknaden är tillräckligt stor, men bara i USA är den värd 8 miljarder dollar, säger Naama Bloom.

Det är inte heller bara i USA som man kan prenumerera på sina tamponger. Fenomenet finns även i Sverige med aktörer som exempelvis TampongShopen. Även svenska kvinnor verkar alltså uppskatta att få tampongerna levererade direkt hem i brevlådan.

 
 
Källa: The Verge

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.