ANNONS

Matbeställningarna på nätet exploderar för Just Eat

Matbeställningarna på nätet exploderar för Just Eat

E-handel med restaurangmat är ingen dum idé och Just Eat rapporterar en stark tillväxt och miljontals nya kunder.

ANNONS

Matbeställningstjänsten Just Eat, som startades in en källare i Danmark 2001, visar fin tillväxt. Företaget börsnoterades förra året på London Stock Exchange och finns idag i 15 länder världen över.

Att beställa sin mat på nätet är uppenbarligen något som konsumenterna vill göra. Det finns många företag som vill vinna e-handeln med restaurangmat, inte minst flera av Rocket Internets bolag.

Just Eat har tidigare rapporterat stark tillväxt och denna fortsätter under 2015. Totalt växte antal order med 52 procent under årets första halva. Intäkterna, rörelseresultatet, antal kunder och vinst efter skatt, växte alla med över 50 procent. Detta på en marknad där konkurrensen hela tiden ökar med nya aktörer.

Största marknaden växer

Företaget har expanderat till flera nya länder under perioden men man växer även på gamla marknader. Storbritannien som ska stå för strax över 70 procent av omsättningen ökade med 48 procent. Utanför Danmark och Storbritannien som ska vara de starkaste marknaderna ökade företaget antal order med 87 procent.

Man har nu 11 miljoner aktiva användare som beställer mat via Just Eat, en ökning med 59 procent. Mobilen är den enhet kunderna helst använder och 60 procent av alla order kom in via en mobil enhet under första halvåret. 38 procent använder företagets mobilapp för att lägga sin order.

Just Eat har nu ökat sin projektion för helåret och förväntar sig en liknande tillväxt året ut.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se