ANNONS

New York Times satsar globalt med digitalt

New York Times satsar globalt med digitalt
ANNONS

I slutet av förra året skrotade en av världens mest kända nyhetsmagasin, Newsweek, sin pappersupplaga för att i stället enbart satsa på nätet. Nu gör New York Times internationella upplaga, The Herald Tribune ett liknande drag.

I oktober byter nämligen Herald Tribune namn till International New York Times och samtidigt genomför New York Times en stor digital satsning mot Europa, Asien och Centralamerika med en ny sajt.

New York Times är en av de mest framgångsrika tidningarna när det gäller att ta betalt på webben och enligt Financial Times planerar man nu att ta upp konkurrensen med BBC, CNN och Huffington Post på nätet. Tanken är att den nya sajten, global.nytimes.com ska bli basen i den nya internationella expansionen.

De 115 journalisterna som nu jobbar på Herald Tribune kommer att byta arbetsplats till nya International New York Times. Tidningen kommer också att anställa nya journalister med multimediakunskap.

- Vi tror att den nya strategin och omprofileringen ger oss en chans att skapa nya internationella intäkter. Framför allt genom att locka nya digitala abonnenter, säger Stephen Dunbar-Johnson, ansvarig utgivare av International Herald Tribune.

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.