ANNONS

Ny studie identifierar fem globala nätpersonligheter

Ny studie identifierar fem globala nätpersonligheter

I en ny global studie har betalföretaget MasterCard identifierat fem olika online-personligheter som går emot de traditionella demografiska kategorierna. Något som kan ge webbutiker ett nytt sätt att se på marknadsföring på nätet.

ANNONS

Finns det verkligen något sådant som en annan personlighet på nätet? Enligt en ny global studie från MasterCard är svaret ja. Studien visar att konsumenter döljer sina "verkliga" identiteter när de är på nätet för att istället anamma en "digital personlighet".

Studien avslöjar fem globala personligheter som bestäms av deras beteenden, attityder och medvetenhet om att dela personlig information. De olika personligheterna ska enligt rapporten inte bygga på traditionella demografiska markörer som ålder, inkomst och geografi.

– Nästan 2,5 miljarder människor runt om i världen använder internet varje dag. Vår undersökning visar att oavsett vem du är och var du bor, delar alla något gemensamt när det kommer till hur vi agerar och beter oss på nätet, nämligen utifrån en av dessa fem unika globala personlighetstyper. Den visar också att när konsumenter är på nätet blir ålder, kön eller nationalitet sekundärt, istället skapas, vad vi kallar, ett ”socialt medborgarskap”, säger Theodore Iacobuzio, vice vd för MasterCard Global Insights Group, som gjort studien.

Anpassa efter beteende, inte demografi

Enligt MasterCard kan detta innebära att webbutiker skulle gynnas av att anpassa sin marknadsföring på kända shoppingbeteenden, snarare än att göra demografiska antaganden.

Istället bör alltså en e-handlare samla in data från verkliga och specifika kunder när de interagerar med handlaren på sajten eller i sociala medier. Denna faktiska beteendemässiga datan kan sen användas för att anpassa kundernas shoppingupplevelse och förhoppningsvis öka handlarens lönsamhet.

– I dagens digitala värld fortsätter konsumenter att spendera tid och pengar på nätet. Det gör anledningen att förstå dessa fem personlighetstyper ännu viktigare, särskilt för detaljhandeln och marknadsförare. Genom att bättre förstå varför konsumenter vill dela information på nätet från första början, kan företag bättre engagera dem på ett meningsfullt och relevant sätt, säger Iacobuzio.

De olika online-personligheterna:

"Open sharers": 21 procent av alla online-konsumenter hör till denna kategori där majoriteten är män. De är den mest digitala grupp av de fem och hälften av dem är online mer än 10 gånger per dag. När de delar sin personliga information förväntar de sig erbjudanden och mer tillgång i gengäld.

"Simply Interactors": Denna personlighet, som står för 21 procent av alla online-konsumenter,  inkluderar några av de mest dedikerade sociala nätverkarna, dock är de inte speciellt tekniskt kunniga konsumenter. När det kommer till online shopping, kollar en majoritet, 80 procent, upp produkter på nätet, men 63 procent föredrar fortfarande att shoppa i butik. Även om de är medvetna om riktad marknadsföring, ser de inte sina egna uppgifter som speciellt värdefulla och utrycker inte någon speciell angelägenhet om dem.

"Solely Shoppers": Denna online-personlighet karaktäriseras av deras tillit till nätet när det kommer till smart shopping. Denna grupp står för 21 procent av alla konsumenter online, där majoriteten, 90 procent, av dessa internetanvändare gör sin research på nätet innan de slår till och hälften av dem använder sin mobiltelefon för att kolla upp priser i butiker och försäkra sig om att de får de bästa erbjudandena. Överraskande nog har denna grupp låg kännedom om riktad marknadsföring och bara 37 procent vet att sociala mediasajter använder deras personliga uppgifter för att rikta sina reklamerbjudanden.

"Passive Users": Som namnet säger är denna grupp inte helt övertygade om internets värde och de spenderar därför minst tid online av alla grupper. Denna grupp representerar 20 procent av alla online-konsumenter. De är inte så aktiva i sociala nätverk och är inte heller stora nätkonsumneter. Till skillnad från de andra personlighetsdragen shoppar de mer ofta från deras mobiler och är mer villiga att byta ut sin dator mot något annat.

"Proactive Protectors": Denna grupp står för 17 procent av alla online konsumenter och är mycket medvetna om målinriktad marknadsföring. Hela 82 procent är medvetna om att marknadsförare kan hitta dem baserat på deras sökhistorik på nätet. De använder sällan sociala medier och mest återhållsamma av alla personligheterna när det kommer till att lämna ut sina privata uppgifter.



Källa: Press

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.