ANNONS

Öka konverteringen med din ”Om Oss”-sida

Öka konverteringen med din ”Om Oss”-sida

Har du bara hafsat ihop en snabb text till din om oss-sida? Då bör du tänka om. Enlig en undersökning gjord av e-handelsbyrån, BlueAcorn var de som besökte en om oss-sida fem gånger mer benägna att handla något än de som inte gjorde det. De spenderade också 22,5 procent mer på sina inköp. De butiker som höll en hög kvalité på sin om oss-sida hade nästan dubbelt så höga siffror.

ANNONS

Något som helt enkelt betyder två saker. De som tittar på dessa sidor är mer benägna att handla, och att spendera mer pengar. Och desto bättre sidan är, desto mer ökar siffrorna. Frågan bör alltså inte vara om det ska finnas en om oss-sida, utan hur man gör den så bra som möjligt för att öka intäkterna.

Vad bör en Om Oss-sida innehålla?

Eftersom du i rubriken lovar dina besökare att berätta om företaget, är det precis det du bör göra. Lägg inte upp en bild på dig eller företagets vd och några skrytsamma ord.

Du ska givetvis inte ljuga men ta chansen att vara kreativ. Du startade företaget av en anledning och har kommit dit där du är idag, se till att förmedla det på ett övertygande sätt till dina kunder. Ge dem en berättelse om ditt varumärke som de minns. Berätta den ärligt och på ett sätt som berör, få dem att skratta eller att bli berörda.

Ge kunderna det de vill ha

Vissa använder hela sidan till att berätta om vad de kan göra för kunden. Det finns två skäl till varför det inte fungerar.

Först lovar man besökaren en om oss-sida men berättar bara om vad du kan erbjuda och göra för kunden. Redan där har du brutit deras förtroende, det ger dig kanske inte några arga kunder, men besvikna.

För det andra så är kanske tanken rätt, men det görs på fel sätt. Du vill låta dina kunder veta vad du kan göra för dem, men du ska inte vara för direkt. Målet med butiken är att sälja men det bör inte vara målet med din om oss-sida.

Troligtvis har kunden redan sett en del av din butik och vet säkert vad de vill köpa. Just nu vill de se vem du är och samla bevis på att du är ett legitimt företag. Om du går på som en påträngande försäljare så kanske du skrämmer bort dem. Men om du visar att du är ett pålitligt varumärke, är det inte omöjligt att de lägger till några fler produkter i sin varukorg.

Bygg förtroende

Om oss-sidan, handlar helt enkelt om att bygga en relation till dina kunder och vinna deras förtroende. Det är den osynliga kraften bakom att sälja och behålla kunder. Företag som kunder litar på och tycker om kan göra misstag men ändå behålla förtroendet som man har byggt upp.

Omvänt, om du inte har tillräckligt förtroende så kan ett enda misstag, eller ens en ett kommunikationsfel kosta dig en kund.

Värt att tänka på

Varje år förväntar sig användare mer och mer från de webbplatser de besöker. Om oss-sidor är inte annorlunda. Varför inte berätta om ditt företag, dina anställda och ditt varumärkes historia med en video.

Glöm inte heller vad sidan kan göra för din SEO. Troligtvis kommer den att innehålla mer text än någon annan sida, försök få in så många passande sökord som möjligt.

Se till att göra sidan lätta att hitta. Det är ingen mening att lägga ner en massa tid på den om ingen kan läsa den. Placera den inte i botten på sidan utan högt upp så att den syns tydligt.

 

Källa: blueacorn

På bilden:
Om Babyshop
Om Partykungen
Om Brandos
Om Skånska Byggvaror

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.