ANNONS

Orkanen Sandy både toppar och stoppar E-handlare

Orkanen Sandy både toppar och stoppar E-handlare

Orkanen Sandy har nu börjat härja rejält i nordöstra USA med blåsiga vindar, översvämningar och kraftigt regn. Orkanen ställer till det för allt och alla som kommer i dess väg och har så klart även inverkan på många e-handlare.

ANNONS

Att orkanen Sandy som enligt meteorologer påverkar drygt 50 miljoner människor längs USA:s östkust även drabbar e-handlare är nog inte svårt att räkna ut. Trots det så finns det de som säljer mer än någonsin.

För många av de nätbutiker som är specialiserade på nödutrustning har orderna praktiskt taget trillat in non-stop sedan myndigheterna började varna för orkanen Sandy förra torsdagen. Det inkluderar PowerEquipmentDirect.com, som säljer generatorer, motorsågar, pumpar och tillhörande redskap.

– Fredagen var den mest trafikerade dagen i vår 10-åriga historia och helgen var väldigt intensiv. Vi har haft fullt upp med långa telefonköer, säger Jon Hoch, vd för Power Equipment som tack vare att de har sitt lager i Chicago kunnat skicka ut beställningar så länge fraktbolagen kunnat leverera.

Minskat med 20 procent

Men för de e-handlare som befinner sig mitt i orkanens väg som inte säljer nödutrustning kan det i stället innebära förlorade intäkter och försenade beställningar. Många har valt att stänga under den värsta stormen och har skickat hem sin personal.

Orkanens inverkan på trafik och försäljning har så här långt varit blandad för många e-handlare. En del ser ingen skillnad i orderingången medan andra ser en klar nedgång.

– Vi har sett en minskning på över 20 procent i försäljning och trafik sedan igår, säger Marc Weinstein, vd för 39DollarGlasses.com.

Bonobos som säljer kläder stängde sitt lager i väntan på orkanen och lät sin kundtjänst arbeta hemifrån. Trots det har man inte sett någon minskning, varken när det gäller trafiken till sidan eller försäljning. Deras problem ser i stället ut att vara att leverera i tid.

– Normalt har vi en leveranstid på två dagar men som det ser ut nu får många av våra kunder vänta ytterligare en till två dagar innan de får sina paket, säger en taleskvinna för Bonobo.

Källor: Internet Retailer (1, 2)

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.