ANNONS

Partnern gick i konkurs - då kraschade försäljningen

Henrik Bunge, vd på Björn Borg, kunde kosta på sig att vara både stolt och glad efter turbulensen

Levererade ändå både tillväxt och vinst.

ANNONS

Modevarumärket och e-handlaren Björn Borg har rapporterat sitt första kvartal. En period där mycket pekade uppåt, men där en partnerkonkurs också ställde till det rejält.

Björn Borg Q1 (jan-mar) i siffror:

  • Nettoomsättning: 256,8 MSEK (246,9)
  • Rörelseresultat: 33,5 MSEK (31,4)
  • Nettoomsättning i egna e-handeln: 40,6 MSEK (33,4)

Försäljningsökning och stärkt rörelsevinst, alltså. Men det hade kunnat vara betydligt bättre. För när en skolicenspartner tvingades kasta in handduken, så ledde det till en minskning för just kategorin skor på 46 procent. Faktum är att nettoomsättningen ökade med över 10 procent, istället för 4, om man rensar för skor.

I Sverige minskade grossistverksamheten med 2 procent, men rensat för skor ökade den med 20 procent. Den totala skoförsäljningen rasade med hela 46 procent under kvartalet.

Konkursen ledde till störningar i leveranskedjan och i kombination med en svag införsäljning hos den tidigare partnern resulterade det i en omsättningsminskning motsvararande över 12 miljoner kronor, säger Henrik Bunge, vd på Björn Borg, i rapporten.

Det fanns dock en rad glädjeämnen för bolaget. Den största var nog den egna e-handeln som fortsätter att växa. I det senaste kvartalet med 21 procent. Dessutom fick man ordentlig fart på just skokategorin i egna webbutiken.

Kategorin skor har en mycket stor potential för bolagets framtid, detta gäller även resterande del av 2024. Ett tydligt tecken på denna potential är att vi i vår egen e-handel ser en tillväxt på 128 procent för skor under kvartalet.

"Både trygg och stolt"

Tittar vi på bolagets största marknader så kan vi konstatera att Sverige alltjämt var störst med 34 procent av omsättningen. Nederländerna stod för 22 procent, Finland för 14 procent och Tyskland för 12 procent. Belgien stod för 4 procent, Danmark för 3 och övriga för 11 procent.

Och trots ett visst hack i skivan verkar man ändå vara positiva inför fortsättningen. Inte så konstigt efter att man ändå klarat av att nå både tillväxt och lönsamhet under en stormig period.

Det är framförallt sättet vi hanterade den extraordinära händelsen under kvartalet med vår skolicenspartner som gör mig både trygg och stolt, resultatet av ambitiösa och engagerade medarbetare. Vi har en bra plan. Jag blir ständigt påmind om att omvärldsfaktorer inte kommer att underlätta vår resa mot våra mål, men jag är övertygad om att vi kommer att leverera oavsett konjunktur, säger Henrik Bunge.