ANNONS

Påtvingat namnbyte gav positiva effekter

Påtvingat namnbyte gav positiva effekter

Anders Karlsson, även känd som AndersIvar på Internet, är en e-handlare som förespråkar dropshipping och gärna snackar sökmotoroptimering. I slutet av förra året tvingades han byta namn på sin nätbutik som säljer friluftskläder. Ett namnbyte som ser ut att ha gett positiva effekter.

ANNONS

Det nya namnet blev Brand By Nature, tidigare Kakadu Traders, efter att tillverkaren Kakadu tvingat återförsäljare att sluta arbeta direkt med deras namn. Det nya namnet och domänen har fått ett bra mottagande, utom av Google, och Anders såg samtidigt möjligheten att utöka utbudet ifrån att endast ha sålt Kakadu.

I ett försök att få ordning på den nya domänen har de alltså breddat utbudet och även infört Klarna Checkout (KCO).

Med en bakgrund som sökmotoroptimerare gillar Anders att snacka konvertering, vilket Klarnas nya kassa sägs vara bra på. Och i Anders senaste blogginlägg får vi veta hur det går för Brand By Nature:

AndersIvar- Om vi pratar konvertering så ligger den idag på 1,39% mot tidigare 0,67% vilket fortfarande är en låg siffra för mig, dock är det en förbättring på en bit över 100% vilket får ses som en framgång i sig. Kollar vi på vad som hänt med kassakonverteringen sedan införandet av Klarna Checkout så har den gått från 21,88% till att de senaste 30 dagarna ligga på 43,18% vilket också är en fördubbling.

"De som inte kör KCO förlorar pengar"

Anders Karlsson tillägger även följande om just Klarnas nya kassa:

- Skall jag sammanfatta det hela så säger jag att den som inte kör Klarna Checkout som kassa förlorar pengar.

De förändringar som gjorts är att utöka utbudet med ett nytt varumärke, Scippis. De har även snyggat till sidan med en tydligare köpknapp och större bilder. Och inte minst så har Anders, som är delägare i DoubleSearch AB, även satt sig ner med SEO-optimeringen där mycket kärlek getts till innehållet som produkttexter och rubriker.

Efter alla dessa åtgärder tror Anders att de kanske ändå kan spöa 2012 års siffror, trots ett påtvingat namn- och domänbyte. Mer om arbetet med den nya butiken finner ni här på AndersIvars blogg.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se