ANNONS

Prisutveckling

Prisutveckling
ANNONS

I begynnelsen av e-handeln var det brukligt att ange priset för varje given produkt direkt i produktkatalogen, liksom en prislapp är fäst vid varorna i fysiska butiker.

Men numera hör det till ovanligheterna att prisge produkterna i produktkatalogen. I stället tillämpas prislistor. Varför? Jo, eftersom prissättningen blivit alltmer komplex.

Ett första steg var att erbjuda olika styckpris beroende på antalet produkter kunden köpte. Ett annat utvecklingssteg var att erbjuda kunden möjligheten att betala i olika valutor.

Sedan tillkom ytterligare en variabel som påverkade prisangivningen, nämligen förfarandet med VIP-priser, särskilda bonuserbjudanden osv.

Sammantaget omöjliggör dessa prissättningsrelaterade framsteg att ange ett enda pris för en given produkt.

Dessutom, ju flera faktorer som skall ingå i prissättningen, desto mer avancerad programmering krävs det.