ANNONS

Restaurangtjänst låter kunderna boka maten via Instagram

Restaurangtjänst låter kunderna boka maten via Instagram
TheFork samarbetar med Instagram för att hjälpa restauranger att hitta nya kunder

50 000 restauranger ska på sikt ha en bokningsknapp.

ANNONS

Plattformen och restaurangtjänsten TheFork har hittat ett nytt sätt att låta kunderna boka måltiden - nämligen genom Instagram.

Detta efter att ett samarbete inletts parterna emellan och de företag som valt att ansluta sig till plattformen kan nu addera en bokningsknapp på sin företagsprofil på Instagram, som leder till en bokning direkt via TheFork, vilket är tänkt att locka nya gäster till restaurangerna.

"Ett utmärkt tillfälle"

Partnerskapet sägs också ge restauranger en möjlighet att öka sin digitala närvaro utan extra kostnader.

- Vi är väldigt stolta över detta samarbete, ett av de första med det viktigaste sociala nätverket för foodies. Det är ett utmärkt tillfälle att marknadsföra restaurangbordsbokning online i Europa, som boostar digitaliseringen av marknaden. Denna allians förstärker vårt ledarskap i Europa och Brasilien, ökar våra restaurangers synlighet i en av de mest populära communities för personer som älskar gastronomi, säger Bertrand Jelensperger, vd och grundare på TheFork, i ett pressmeddelande.

8000 restauranger anslutna

Hittills ska hela 8000 restauranger, av de totalt 50 000 restaurangerna runt om i Europa som har valt att anslutna sig till The Forks, ha just ett sådant bokningsalternativ och den siffran förväntas öka under de kommande månaderna. Det ska ske genom att alla restauranger uppmanas att addera bokningsalternativet på sina företagsprofiler på Instagram.

- Människor kommer till Instagram för att ta kontakt och kommunicera med företag de älskar. Faktum är att fler än 200 miljoner Instagrammers besöker en företagsprofil varje dag. Med detta i åtanke, är vi spända på att se hur detta partnerskap med TheFork kommer att hjälpa restauranger att öka i medvetenhet och värva nya kunder, säger Mike Bronfin, Product Marketing Manager på Instagram.

Michell Grönlund

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.  michell@ehandel.se