ANNONS

Såg problem med julkalendern - lyckades höja snittordervärdet

Såg problem med julkalendern - lyckades höja snittordervärdet
Många luckor med erbjudanden resulterar lätt i många paket

Många små beställningar har sina nackdelar.

ANNONS

I dag har det blivit dags att öppna lucka nummer 21, vilket innebär att perioden med julkalendrar i e-handeln snart är över för den här gången. Att ge sina kunder och besökare ett nytt erbjudande varje dag har med åren blivit ett populärt sätt att hålla handeln uppe under hela december.

Men upplägget har också sina nackdelar. Enligt en sammanställning som vi gjorde förra året menar flera e-handlare att det dels inte är så lönsamt att skicka ut många små order - vilket det lätt blir när kunderna får handla flera gånger istället för att göra ett större köp - och dels att det hela inte är så vänligt mot miljön.

LÄS ÄVEN: Julkalendrar i e-handeln - säljknep eller miljöhot?

Förra året delade till exempel Skincitys dovarande marknadschef Isabel Rodrigo med sig av följande insikter:

- Nackdelen som vi ser med julkalendern är så klart att det blir många order som ligger under ordinarie snittordervärde. Det är en nackdel på flera sätt, det både driver kostnader och belastar miljön. Många av våra kunder handlar flera gånger under december och det är klart att det vore bra att kunna parkera ordrar och skicka dem samlat när kunden så önskar.

"Tekniska begränsningar"

Men idén om att låta kunderna spara sina order på hög för att istället få alla beställningar på en gång, verkar nu ha lagts på is. Det här året har nämligen Skincity fortsatt med det traditionella upplägget med ett paket per beställning.

- Vi har undersökt huruvida vi kan erbjuda ihopslagen leverans när man beställer flera gånger i december men har stött på tekniska begränsningar i nuvarande tekniklösning. Det är däremot något som vi kommer fortsätta att ha på vår radar i framtiden då det finns ett fortsatt intresse från våra kunder. Men vi introducerade basic wrapping tidigare i år, vilket är en del i vårt arbete med ökad hållbarhet, skriver Daniela Sjunnesson, CMO på Skincity, i ett mejl till Ehandel.se.

Istället har e-handelsföretaget satsat på att få upp värdet på varje enskild beställning.

- Vi utvärderar ständigt hur våra kampanjer kan bli bättre. Gällande onlinekalendern har vi inför i år bland annat tittat på hur vi kan öka snittordervärdet genom att addera en gåva när kunderna handlar över ett visst belopp vilket vi har sett goda resultat från, skriver Daniela Sjunnesson.