ANNONS

Skapa, shoppa och skänk med Önskelistan till jul

Skapa, shoppa och skänk med Önskelistan till jul

Att shoppa julklappar är inte bara mjuka moln och fluffiga kaniner, men en önskelista kan rädda den mest rådville. Önskelistan.se är en ny digital tjänst där man kan skapa och dela sina listor som sedan paras med prisjämförelser och återförsäljare. Samtidigt ger man något tillbaka, överskottet från verksamheten går nämligen till Barncancerfonden.

ANNONS

Önskelistan.se är en ny digital tjänst som ska se till att mottagaren slipper springa ut i mellandagarna och byta sina julklappar till något de verkligen vill ha. På sajten kan man helt gratis skapa sin egen, eller sitt barns önskelista till både jul och födelsedagar, och dela den med familj och vänner.

Listan kompletteras sedan med prisjämförelser och inköpsställen samt lite andra funktioner för att göra det lättare för de som ska lätta på plånboken.

– Som småbarnsföräldrar har vi själva saknat en riktigt bra digital önskelista, som kan erbjuda produkter från många olika handlare på samma gång, med prisjämförelser och inköpsställen som också förenklar för de som sedan är tänkt att köpa presenterna, säger Maths Ohlsson, grundare av Önskelistan.

Intäktsmässigt fungerar Önskelistan på ett liknande sätt som prisjämförelsetjänster. Varje gång någon handlar genom att använda de länkar till olika e-handlare som Önskelistan förmedlar, så får man betalt för att ha förmedlat kontakten.

Filantropi och E-handel

Skillnaden är att Önskelistan inte drivs med något privat vinstintresse, överskottet från verksamheten skänks till Barncancerfonden.

– Samtidigt som vi ville skapa en bra tjänst, så ville vi också göra något som verkligen kändes bra i hjärtat och låta överskottet gå till välgörande ändamål. Och med tanke på att en önskelista främst används av barn och ungdomar känns Barncancerfonden som en perfekt samarbetspartner, säger Maths Ohlsson.

Under det senaste åren har det poppat upp flera digitala insamlingsbössor som gör att e-handlare och kunder enkelt kan skänka pengar till välgörenhetsorganisationer. Som till exempel svenska Desmo men även utländska varianter som One Cent Movement.

Vi har även fått se renodlade shoppingplattformar och e-marknadsplatser som Showmybuy, Trade For Aid och nyöppnade Hucksley. Och för många välgörenhetsorganisationer är det här guld värt.

– Vi är mycket stolta och glada över att Önskelistan valt Barncancerfonden som förmånstagare och att de vill vara med i kampen mot att utrota barncancer, säger Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden

Källa: Press

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.