ANNONS

Stor ökning av intresset för AI - så många vill införa tekniken

Emma Lindgren, expert på digital konsumtion hos Svea Bank

"Fler företag börjar inse vikten av att integrera AI-teknik".

ANNONS

Allt fler svenska företag vill integrera AI i sin verksamhet, visar en undersökning från Svea Bank. Hela 31 procent överväger nämligen att göra just detta. En rejäl ökning från 2019, då blott 18 procent funderade på det.

I vilka områden vill man främst använda det? Det visar sig att marknadsföring är vad de allra flesta tänker sig, nämligen 40 procent av de AI-sugna företagen.

Det framgår tydligt i vår undersökning att fler företag nu börjat inse vikten av att integrera AI-teknik i verksamheten för att förbli konkurrenskraftiga. Det kan i sin tur vara en viktig insikt för de företag som anser sig sakna rätt kompetens inom området. Att utbilda sig och utforska mer av vad den nya tekniken har att erbjuda kan vara en viktig och direkt nödvändig investering för många bolag, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion hos Svea Bank, i en kommentar.

På andra plats, med 38 procent, kommer datahantering och analys och på tredje plats kundtjänst med 30 procent. Betydligt längre ned på listan hittar vi till exempel lagerhantering med 8 procent, orderläggning med 4 procent, frakt och leverans på 2 procent och miljö och hållbarhet på 2 procent.

Många ser dock också stora risker med att integrera AI i sin verksamhet. Hela 29 procent svarar att den säkerheten är den största risken, medan 25 procent säger att det blir för opersonligt. På tredje plats kommer "det blir för dyrt" med 18 procent.

Inget underverk för lönsamhet

Samtidigt uppger 10 procent av de svarande företagen att de redan använder AI i dag. Att jämföra med 6 procent under 2019. Men siffrorna bland dessa är något nedslående när man tittar på vad de inneburit för lönsamheten, vilket är en av anledningarna att många blickar mot tekniken i dag.

Blott 10 procent säger att man har blivit märkbart mer lönsamma sedan införandet av AI, medan 26 procent svarar varken eller. 20 procent av de svarande säger att de blivit mer lönsamma, men i ganska låg grad.