ANNONS

Svensk outdoor-koncern lanserar ny E-handelssajt

Svensk outdoor-koncern lanserar ny E-handelssajt

I höstas lanserade Fjällräven, som ägs av Fenix Outdoor, en ny e-handelssajt. Bakom projektet låg plattformsleverantören Vaimo, och de verkar ha gjort ett bra jobb. Nu har man lanserat ännu en sajt åt ett av koncernens friluftsföretag, Hanwag, som tillverkar alpina skor.

ANNONS

Sedan 1921 har Hanwag, uppkallat efter grundaren Hans Wagner, tillverkat skor i Vierkirchen nära München. Företaget som anses vara pionjärer inom alpina skor för friluftsentusiaster ägs sedan 2004 av svenska Fenix Outdoor. En internationell koncern av outdoor-företag som utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer redskap för friluftsliv och fritid genom egna varumärken.

Bland dessa finns förutom Hanwag även Fjällräven, Tierra, Primus, Brunton, Naturkompaniet och Partioaitta. Nyligen var det dags att lansera en ny e-handelssajt för varumärket Hanwag.

– Att ha ett varumärke som Hanwag, med lång historia och kompetens inom den alpina skobranschen, kräver en webbplats som både representerar ett varumärke och gör det möjligt för våra kunder att handla. Jag är glad att kunna säga att vi har lyckats att lansera vår nya e-handelsplats inom ramen för vårt projekt, säger Ulrike Fröhlich, E-commerce Manager på Fenix Outdoor E-com AB.

En europeisk och två lokala sajter

Den nya sajten bygger på Magento och bakom projektet står svenska Vaimo som gärna snickrar ihop e-handelslösningar på plattformen. Vaimo har sedan tidigare även fått äran att ta fram Fjällrävens nya e-handelssajt som lanserades i slutet av 2013.

Den nya webbplatsen har stöd för en europeisk, Hanwag.com, och två lokala webbplatser, Hanwag.de och Hanwag.nl. I fas två kommer Vaimo att leverera ytterligare funktioner för att förbättra användarupplevelsen på sajterna.

– För Fenix E-com var det avgörande för Hanwag, som är ett bayersk varumärke med globalt erkännande, att välja en e-handelsplattform som ger komplett funktionalitet i en enkel installation. Målet var att kunna presentera och sälja hela sortimentet av produkter, ge kundservice dygnet runt alla dagar och se till att kunderna lämnar webbplatsen med en minnesvärd shoppingupplevelse, skriver Vaimo i ett pressmeddelande.

 

Källa: Press (1, 2)

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.