ANNONS

Svenskt skohorn startar internationell e-handel

Anette Anderssons skohorn Walli ser en snabb tillväxt just nu.

Succé för start-up företaget.

ANNONS

Anette Andersson tröttnade på skohorn som fick fötter. Nu lanseras Sundsvallsinnovatörens väggmonterande lösning Walli internationellt.

Walli profileras som skohornet man aldrig kan tappa bort, med en enkel utdragbar vajer sitter Walli alltid på plats på väggen.

Idén föddes för femton år sedan då Anette irriterade sig på att det aldrig fanns skohorn i butikernas provhytter.

I våras sade hon upp sig för att satsa helhjärtat på bolaget, och nu lanseras Walli på bred front. Skohornet finns i rummen på flera hotell i Best Western-kedjan och bolaget har precis öppnat en ny hemsida med webbshop.

Vi förhandlar också med flera stora återförsäljare i bland annat Tyskland, säger Anette Andersson.

Hon beskriver sin innovation som en snygg designprodukt som blir en effektfull detalj oavsett om den sitter på ett gym, hotellrum, provrum eller hemma i hallen. Walli har designskydd i EU och arbetet med varumärkesskydd pågår.

Väggfästet är gjort av metall och skohornet, som finns i nio färger, är tillverkat av återvunnet trä. Tillverkningen sker i Kina men montering, lager och logistik sköts av ett socialt hållbart företag i Nybro.

Det känns väldigt viktigt för oss, säger Anette Andersson.

Anette Andersson  har krokat arm med Johan Sarskog i att utveckla Walli och tillsammans driver de startup-företaget Crave Design.

Crave Design är ett av bolagen i BizMakers inkubatorprogram.

Att ta del av BizMakers kunskap och kontaktnät är oerhört värdefullt. Min rådgivare Maria Wiik pushar mig och får mig att ge det där extra som krävs, säger Anette Andersson, som hoppas att Walli ska följas av fler produkter i framtiden.