ANNONS

Vinsten rusar för e-handlaren – fyrdubbling: "Oerhört stolta"

Johan Görgård, vd HSNG
HSNG/Pressbild

"Visar på styrkan och kapaciteten".

ANNONS

Den svenska E-handelskoncernen HSNG är ägaren bakom e-handlarna Gymgrossisten, Fitnessmarket och Bodystore. Det är nätbutiker som säljer kosttillskott och hälsokost.

HSNG ägs i sin tur av norska grossist- och dagligvarujätten Orkla, med kända varumärken som Grumme, Felix, Anamma, och OLW under huven.

Trots att 2023 var ett kärvt år för många e-handlare så växte HSNG med hela 10,4 procent. Omsättningen tickade in på 1,2 miljarder kronor.

Och Ebit-resultatet imponerar ännu mer. Faktum är att det nästan fyrdubblades till 36 miljoner kronor, från 10 miljoner året innan.

Trots en utmanande marknadssituation och tuff konkurrens inom både e-handelssegmentet och hälsobranschen har HSNG lyckats driva både tillväxt och resultatförbättring på ett imponerande sätt, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Man lyfter också fram en lagerflytt från Trollhättan, vilket också är HSNG:s grundarstad. Lagret huserar efter flytten numera i Eskilstuna. Det operativa resultatet har dock påverkats negativt av engångskostnader till följd av flytten – motsvarande 34 miljoner kronor.

Vi är oerhört stolta över våra resultat för 2023. Att kunna leverera sådan stark tillväxt och resultatförbättring samtidigt som vi genomför en så omfattande förändring i vår verksamhet visar på styrkan och kapaciteten i vårt team och våra strategier. Vi ser fram emot att fortsätta denna positiva utveckling under kommande år, kommenterar Johan Görgård, vd för HSNG.