ANNONS

XXL kapade förlusten - men tappade försäljning: "En besvikelse"

Freddy Sobin, vd för XXL

Blandade besked när norska jätten visade korten.

ANNONS

"Reset & Rethink" - det är namnet på åtgärdsplanen som ska få XXL på fötter igen. Men när bolaget summerade årets andra kvartal lämnades en del i övrigt att önska.

Nyckeltal:

  • Nettoomsättning: 1,77 miljarder kr (1,94)
  • Bruttomarginal: 35,6% (27,6%)
  • Rörelseresultat: -151 miljoner kr (-249)

Försäljningen minskade med nästan nio procent, anledningen? Att kunderna köpt färre dyrare varor, exempelvis cyklar i högre utsträckning än tidigare.

Vi levererar ett kvartal med en försäljning som varit en besvikelse. Främst drivet av låg efterfrågan på kapitalintensiva varor, där tillgängligheten fortfarande släpar efter, säger Freddy Sobin, vd för XXL, i en kommentar.

Det positiva beskedet var dock att förlusterna krympte och att bruttoresultatet stärktes med hela 17,7 procent under perioden.

Däremot är jag glad över att kunna visa upp en både starkare och växande bruttomarginal, samt fortsatta underliggande kostnadsbesparingar som förbättrar vårt operativa resultat, säger Freddy Sobin.

Han konstaterar också att bolaget fått allt bättre kontroll på sina kostnader och att man hela tiden rör sig i rätt riktning gällande den tidigare nämnda Reset & Rethink-strategin.

Vårt primära fokus just nu är omsättningen och att få XXL i form till 2024/2025.