ANNONS

Zalando plockar bort recensionerna från sajten: "Utvärderar hela tiden"

Foto: Zalando

E-handelsjätten går mot strömmen.

ANNONS

Det är väl känt inom e-handelsvärlden att omdömen och produktrecensioner kan vara avgörande för om en kund klickar på köpknappen eller ej. Men sedan en tid tillbaka har Zalando, något överraskande, valt att plocka bort möjligheten för kunder att lämna och se andras recensioner på sajten.

LÄS ÄVEN: Så avgörande är omdömen innan köp – det får kunderna att tveka

Istället låter e-handelsjätten nu endast kunderna svara på hur pass väl produktinformation för de olika plaggen stämmer överens med verkligheten.

Det är bara runt 3 procent av våra kunder som lämnar en recension och en stor majoritet av vårt sortiment har inga skriftliga recensioner alls. Det är därför vi har beslutat att sluta använda funktionen. En åtgärd vi implementerade i augusti på alla våra marknader, säger en presskontakt för Zalando till Ehandel.

Falska recensioner

Det har på senare år blivit allt vanligare med falska recensioner. Ett problem som många e-handelsjättar, men även Google, kämpar med. Enligt Zalando är det dock inget som ligger bakom deras beslut till att plocka bort recensionerna från sajten.

På Zalando är det endast kunder som faktiskt köpt en produkt som kunnat lämna en recension. På så vis har vi kunnat säkerställa att alla recensioner är äkta. Men det var som sagt bara en liten bråkdel av kunderna som faktiskt gjorde det.

Även returer är ett stort problem inom e-handeln och i juli lanserade Zalando en ny funktion för att få ner returerna. Genom att låta kunderna ladda upp två egentagna bilder, och skriva in sina mått, hoppas man kunna hjälpa dem att pricka rätt storlek på första försöket.

Vi utvärderar hela tiden hur vi ska kunna erbjuda en bättre kundupplevelse. Kunder kan till exempel fortfarande ge feedback genom sin storleksprofil, oavsett om något passar bra eller inte, eller genom att flagga för att något är för stort eller för litet, säger Zalandos presskontakt.

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.